Przedstawiam Państwu ogólne załozenia Przedmiotowego Systemu Oceniania z chemii w gimnazjum. OGÓLNE ZAŁOŻENIA PRZEDMIOTOWEGO SYSTEMU OCENIANIA Z CHEMII W GIMNAZJUM
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z CHEMII ZOSTAŁ OPRACOWANY NA PODSTAWIE:
- Szkolnego Systemu Oceniania
- Podstawy programowej
- Programu nauczania
- Rozporządzenia MENiS
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA MA NA CELU:
1. Poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie 2. Pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju 3. Motywowanie ucznia do dalszej pracy 4. Dostarczenie rodzicom informacji o postępach, trudnościach i uzdolnieniach ucznia 5. Umożliwienie nauczycielowi doskonalenie organizacji i metod pracy dydaktyczno – wychowawczej 6. Dostarczenie informacji o systematyczności pracy ucznia przez cały rok (przygotowanie się do zajęć lekcyjnych, udział w wykonywaniu zadań na lekcji)
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA UWZGLĘDNIA GŁÓWNE RAMY I SYSTEMY WARTOŚCI WYZNACZONE SZKOLNYM SYSTEMEM OCENIANIA
Założenia ogólne:
1. Ocenie podlegają wiadomości i umiejętności określone programem nauczania 2. Wykaz wiadomości i umiejętności jest podany do wiadomości ucznia 3. Ocenianie jest systematyczne, jawne, zgodne z wymaganiami programowymi 4. Ocenie podlegają następujące formy aktywności (ocenianie odbywa się stopniem, 2*n+1, gdzie n oznacza liczbę godzin w tygodniu)· Odpowiedź ustna – samodzielna, płynna, wyczerpująca temat, zaprezentowana poprawnym językiem z użyciem znanych terminów i nazw chemicznych · Niezapowiedziane sprawdziany pisemne (15 minutowe) z 3 ostatnich lekcji · Przynajmniej 2 razy w semestrze (w zależności od potrzeb) zapowiedziane 2-3 tygodnie wcześniej sprawdziany pisemne · Zapowiedziane sprawdziany pisemne (15 minutowe) z materiału zapowiedzianego lub z 3 ostatnich lekcji · Aktywna praca na lekcji – samodzielna, odkrywcza, kreatywna (podlega ocenie przez nauczyciela)
· Praca domowa – samodzielna, estetyczna, zgodna z tematem (nie każda praca domowa otrzyma ocenę)· Wykonanie dodatkowych prac pisemnych · Praca poza salą lekcyjną(na wycieczce, w terenie, na kółku) · Zeszyt przedmiotowy – estetyczność, systematyczność · Olimpiady, konkursy ( uczeń, który przystąpił do olimpiady otrzymuje ocenę cząstkową „bdb”, uczeń, który przeszedł do następnego etapu otrzymuje ocenę cząstkową „cel”, uczeń który został olimpijczykiem otrzymuje ocenę końcoworoczną „cel”UCZEŃ MA PRAWO:
- Uczeń ma prawo zgłosić nie przygotowanie do lekcji (raz w semestrze – przy jednej godzinie lekcyjnej, 2 razy w semestrze przy dwóch godzinach tygodniowo)
- Uczeń ma prawo zapomnieć w semestrze 2 razy zeszyt
- Braki w nauce wynikające z absencji uczniowie uzupełniają sami, przy czym nie przygotowanie jest uwzględniane tylko w przypadku dłuższej nieobecności (2-3 tygodnie i dłużej)
- Każda ocenę niedostateczną można poprawić w ciągu 2 tygodni
- Uczeń, który nie był obecny na sprawdzianie jest pytany bądź pisze sprawdzian w terminie ustalonym przez nauczyciela
- Każdy brak zadania domowego oceniany jest oceną niedostateczną
- Każdy uczeń informowany jest:
- Na pierwszej godzinie lekcyjnej o wymaganiach na poszczególne oceny i ogólnych założeniach PSO
- O ocenie z odpowiedzi, która jest jawna, wpisywana do zeszytu przedmiotowego
- O ocenach ze sprawdzianów (uczniowie analizują swoje sprawdziany na lekcji)
- Sprawdziany i inne prace są przechowywane w szkole do końca roku szkolnego
W PRZEDMIOTOWYM SYSTEMIE OCENIANIA ZASTOSOWANO PODZIAŁ WYMAGAŃ NA:
· Konieczny (K) · Podstawowy (P) · Rozszerzający ( R ) · Dopełniający (D
Wymagania konieczne (K) – obejmują wiadomości i umiejętności, które umożliwiają uczniom kontynuowanie nauki na dalszym szczeblu nauczania. Najczęściej stosowaną kategorią celów nauczania dla tego rodzaju wymagań jest stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych. Uczeń, który spełnia te wymagania, uzyskuje ocenę dopuszczający.
Wymagania podstawowe (P) – obejmują wiadomości i umiejętności, które są stosunkowo łatwe do opanowania, pewne naukowo, użyteczne w życiu codziennym i konieczne dla kontynuowania dalszej nauki. Uczeń, który spełnia wymagania konieczne i podstawowe, uzyskuje ocenę dostateczną.
Wymagania rozszerzające ( R ) obejmują wiadomości i umiejętności, które są średnio trudne do opanowania, nie są niezbędne do kontynuowania dalszej nauki, ale mogą, nie muszą być użyteczne w życiu codziennym. Są pogłębione i rozszerzone w stosunku do wymagań podstawowych. Uczeń, który spełnia wymagania konieczne, podstawowe i rozszerzające, uzyskuje ocenę dobrą.
Wymagania dopełniające (D) obejmują wiadomości i umiejętności, które są trudne do opanowania, nie mają bezpośredniego zastosowania w życiu codziennym, jednak nie muszą wykraczać poza obowiązujący program nauczania. Uczeń, który spełnia wymagania konieczne, podstawowe, rozszerzające i dopełniające, uzyskuje ocenę bardzo dobrą.
Jeśli wiadomości i umiejętności wykraczają poza obowiązujący program nauczania, a uczeń spełnia wszystkie wymagania niższe, uzyskuje ocenę celującą
OCENA OSIGNIĘĆ UCZNIA:
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
otrzymuje uczeń, który:
- Posiada wiadomości i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania
- Potrafi stosować wiadomości w sytuacjach nietypowych (problemowych)
- Umie formułować problemy i dokonywać analizy lub syntezy nowych zjawisk
- Proponuje rozwiązania nietypowe
- Osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach chemicznych szczebla wyższego niż szkolny
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
otrzymuje uczeń, który:
- Opanował w pełnym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem
- Potrafi stosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów i zadań w nowych sytuacjach
- Wykazuje dużą samodzielność i potrafi bez pomocy nauczyciela korzystać z różnych źródeł wiedzy, np.: układu okresowego, wykresów, tablic, zestawień
- Potrafi planować i bezpiecznie przeprowadzać eksperymenty chemiczne
- Potrafi biegle pisać i samodzielnie uzgadniać równania reakcji chemicznych
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- Opanował w dużym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem
- Poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do samodzielnego rozwiązywania typowych zadań lub problemów
- Potrafi korzystać z układu okresowego pierwiastków, wykresów, tablic i innych źródeł wiedzy chemicznej
- Potrafi bezpiecznie wykonywać doświadczenie chemiczne (z pomocą nauczyciela lub samodzielnie)
- Potrafi pisać i uzgadniać równania reakcji chemicznych
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- Opanował w podstawowym zakresie te wiadomości i umiejętności określone programem, które są konieczne do dalszego kształcenia
- Poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do rozwiązywania, z pomocą nauczyciela, typowych zadań lub problemów
- Potrafi korzystać, z pomocą nauczyciela z układu okresowego pierwiastków, tablic i wykresów
- Z pomocą nauczyciela potrafi bezpiecznie wykonać doświadczenie chemiczne
- Potrafi, z pomocą nauczyciela pisać i uzgadniać równania reakcji chemicznych
Ocenę dopuszczajacą otrzymuje uczeń, który:
- Ma braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych programem, ale braki te nie przekreślają możliwości dalszego kształcenia
- Rozwiązuje, z pomocą nauczyciela, typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o niewielkim stopniu trudności
- Z pomocą nauczyciela potrafi bezpiecznie wykonać bardzo proste eksperymenty chemiczne
- Potrafi pisać bardzo proste wzory chemiczne i równania chemiczne (z pomocą nauczyciela)
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
- Nie opanował tych wiadomości i umiejętności określonych programem, które są konieczne do dalszego kształcenia
- Nie potrafi rozwiązywać zadań teoretycznych lub praktycznych o elementarnym stopniu trudności nawet z pomocą nauczyciela
- Nie zna symboli chemicznych
- Nie potrafi napisać prostych wzorów chemicznych i najprostszych równań chemicznych nawet z pomocą nauczyciela
- Nie potrafi bezpiecznie posługiwać się prostym sprzętem laboratoryjnym i odczynnikami chemicznymi.
Jolanta Biała
otrzymuje uczeń, który:otrzymuje uczeń, który: Jeśli wiadomości i umiejętności wykraczają poza obowiązujący program nauczania, a uczeń spełnia wszystkie wymagania niższe, otrzymuje uczeń, który:otrzymuje uczeń, który: obejmują wiadomości i umiejętności, które są trudne do opanowania, nie mają bezpośredniego zastosowania w życiu codziennym, jednak nie muszą wykraczać poza obowiązujący program nauczania. Uczeń, który spełnia wymagania konieczne, podstawowe, rozszerzające i dopełniające, Jeśli wiadomości i umiejętności wykraczają poza obowiązujący program nauczania, a uczeń spełnia wszystkie wymagania niższe, otrzymuje uczeń, który:otrzymuje uczeń, który: obejmują wiadomości i umiejętności, które są średnio trudne do opanowania, nie są niezbędne do kontynuowania dalszej nauki, ale mogą, nie muszą być użyteczne w życiu codziennym. Są pogłębione i rozszerzone w stosunku do wymagań podstawowych. Uczeń, który spełnia wymagania konieczne, podstawowe i rozszerzające, obejmują wiadomości i umiejętności, które są trudne do opanowania, nie mają bezpośredniego zastosowania w życiu codziennym, jednak nie muszą wykraczać poza obowiązujący program nauczania. Uczeń, który spełnia wymagania konieczne, podstawowe, rozszerzające i dopełniające, Jeśli wiadomości i umiejętności wykraczają poza obowiązujący program nauczania, a uczeń spełnia wszystkie wymagania niższe, otrzymuje uczeń, który:otrzymuje uczeń, który: – obejmują wiadomości i umiejętności, które są stosunkowo łatwe do opanowania, pewne naukowo, użyteczne w życiu codziennym i konieczne dla kontynuowania dalszej nauki. Uczeń, który spełnia wymagania konieczne i podstawowe, obejmują wiadomości i umiejętności, które są średnio trudne do opanowania, nie są niezbędne do kontynuowania dalszej nauki, ale mogą, nie muszą być użyteczne w życiu codziennym. Są pogłębione i rozszerzone w stosunku do wymagań podstawowych. Uczeń, który spełnia wymagania konieczne, podstawowe i rozszerzające, obejmują wiadomości i umiejętności, które są trudne do opanowania, nie mają bezpośredniego zastosowania w życiu codziennym, jednak nie muszą wykraczać poza obowiązujący program nauczania. Uczeń, który spełnia wymagania konieczne, podstawowe, rozszerzające i dopełniające, Jeśli wiadomości i umiejętności wykraczają poza obowiązujący program nauczania, a uczeń spełnia wszystkie wymagania niższe, otrzymuje uczeń, który:otrzymuje uczeń, który: 1. Ocenie podlegają wiadomości i umiejętności określone programem nauczania2. Wykaz wiadomości i umiejętności jest podany do wiadomości ucznia3. Ocenianie jest systematyczne, jawne, zgodne z wymaganiami programowymi4. Ocenie podlegają następujące formy aktywności · Odpowiedź ustna – samodzielna, płynna, wyczerpująca temat, zaprezentowana poprawnym językiem z użyciem znanych terminów i nazw chemicznych· Niezapowiedziane sprawdziany pisemne (15 minutowe) z 3 ostatnich lekcji· Przynajmniej 2 razy w semestrze (w zależności od potrzeb) zapowiedziane 2-3 tygodnie wcześniej sprawdziany pisemne· Zapowiedziane sprawdziany pisemne (15 minutowe) z materiału zapowiedzianego lub z 3 ostatnich lekcji· Aktywna praca na lekcji – samodzielna, odkrywcza, kreatywna · Praca domowa – samodzielna, estetyczna, zgodna z tematem · Wykonanie dodatkowych prac pisemnych· Praca poza salą lekcyjną(na wycieczce, w terenie, na kółku)· Zeszyt przedmiotowy – estetyczność, systematyczność· Olimpiady, konkursy ( |